Sidan uppdateras inte för tillfället!

Tidigare enheten Barnkultur som främst ansvarade för innehållet på denna sida har upplösts efter omorganisation på Kulturförvaltningen - Fri konst och kultur.
Tills det är tydligt hur man kommer att arbeta vidare med sidan kommer den att vara ganska statisk och inte uppdateras. Viss information kan därför vara utdaterad.

Vad är grejen med samtidskonst?

Har du någon gång stått inför ett samtida konstverk som du inte har förstått? Har du undrat över vad konstnären vill säga,varför hen har valt ett speciellt uttryck eller har du känt att konstverket inte nått fram till dig? Har du känt dig främmande och oinvigd? Men är du samtidigt nyfiken på den samtida konsten och vill närma dig den, men vet inte hur? Då är den här handboken för dig.

Kultur i Väst arbetar för att bereda vägen för samtidskonst och för att skapa nya plattformar i samhället möjliga för konstnärer att verka på.

Det finns ett allmänt behov av att utmana den utbredda traditionella bilden av konst som estetiskt objekt. I det arbetet är handboken ettredskap som förklarar konstens mångfald av utgångspunkter, förhållningssätt och innehåll. Texterna i handboken är skrivna av Angelica Olsson på uppdrag av och i samarbete med konstkonsulent Karin Lundmark, och har testlästsav en ämneskunnig referensgrupp.

Boken vänder sig till en allmän konstpublik och beskriver bland annat varför konst som visas i dag ibland verkar skilja sig mycket från traditionell konst, men ändå kallas konst. Med en uppsättning frågor att ställa om konstverk ger boken handledning på vägen mot en personlig tolkning av enskilda konstverk likaväl som in i samtidskonsten som genre. 

Handboken finns även i tryckt version för beställning från Kultur i Väst. 

Vill du skriva ut pdf:en? Spara ner filen på din dator. Öppna den i Acrobat, välj skriv ut. Där dyker det upp olika val – välj häfte, så printas den ut i det tänkta formatet.

Att äga sin process

I denna skrift beskrivs den kreativa processen...

Att bli tagen på allvar

Exempel på barn och ungas inflytande. Av Tina...

Att öppna nya världar

En handledning om att gå på teater med barn i...

Barns rätt till staden

Om arkitekturpedagogik som demokratisk metod i...

Bygg staden tillsammans med barn...

Om arktitekturpedagogik för, av och med barn och...

Communitydans

Inspirerande exempel för dig som vill arbeta med...

Dans för alla

Kan man dansa när man sitter i rullstol? Kan man...

Delaktighet -på barns...

Varför ska barn vara delaktiga? Och hur ska man...

Ett steg i taget

Ett steg i taget - En lärarhandledning i dans...

Ge dansen en chans!

En guide för dig som ser dans tillsammans med...

Handbok för planering...

Kultur i Väst, Västra Götalandsregionen, har...

Hemma i kroppen

Hemma i kroppen - en handledning för assistenter i...

High Five!

Tio unika konstprojekt – med olika teman,...

Knô dej in

Om ungdomars inflytande på vår offentliga miljö. En...

Kom nu går vi på dans

En guide till dig som ser dans tillsammans med...

Konsten att vara på...

Konsten att vara på riktigt öppnar nya vägar och...

Museipedagogik från...

En skrift om ett nytt pedagogiskt program som...

När ordöronen får vila

När ordören får vila - om dans, konst och...

Om jag inte får sjunga...

Under Barnkulturåret Göteborg 2012 har alla...

Prata dans

En skrift som inspiration till samtal om dans av...

Prata scenkonst

En enkel metod för klassrummet framtagen av...

REBUS

Resan till en bättre skolmiljö. En bok som vill...

Skolbio Göteborg - de...

Skolbio Göteborg fyller 20 år. Det vill vi fira...

Spinn off - en...

Spinn är Sveriges första professionella...

Stafettdansboxen

Stafettdansen har funnits sedan 2001 för att...

Upplevelsen är din

Om att se dans tillsammans med barn och unga....

Vad är grejen med...

Har du någon gång stått inför ett samtida...

Våga se

Praktiska tips om hur du kan titta på...

Vässa blicken

Praktiska tips om hur du kan tolka scenens...

Vision Älvstaden

Älvstaden ska vara öppen för världen. Den ska...